fredag 31 maj 2013

Så enkelt det kunde vara

För många år sedan fick jag en bok och en kortlek - Sacred Path Cards av Jamie Sams. Emellanåt drar jag ett kort och läser om det i boken. Det är alltid vackert och passar ofta märkvärdigt väl in i läget i livet. Det hela bygger på livsfilosofi och visdom från den nordamerikanska ursprungsbefolkningen, som jag känner mig så nära. Alltid gjort.
Idag fick jag kortet Hour of Power. Om att känna in sin styrka och finna glädjen. "Find the blessings that give you joy, discover your hour of power, and feed the talents that allow you to develop your greatest potential." (ur boken Sacred Path Cards)

Och då kände jag att det kunde vara så enkelt. Om vi känner in den där kontakten med Jorden, med alltet. Om vi hakar på Jordens puls. Gör bruk av det vi har fått.
Jag helas när jag läser om det sättet att se på livet. Allt blir rätt. Jorden under fötterna, jag går i vördnad. Vinden är min andedräkt, trädet min bror. Så enkelt det kunde vara. Att födas med ett tack. Att tas emot med ett tack. Att ta farväl med ett tack. Att vara lycklig över att vara. Att kasta ut en skimrande rev, som från ett flugfiskespö, ut mot önskningar och hopp och viljor, och tacka för det som kommer. Tack.

Att vara himmel och gräs och stjärnor och vattenskvalp och veta det. Vara det. Vara koltrastens sång, vara rådjursögat och grenen som vajar i andetagen från Jorden. Att vara det. Fatta att du är det.
Så enkelt. Att gå ut och njuta av dig själv i allt, av dina barn i syrenernas doft, av dina förfäder i bergen.

Så enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar